Etiketter

torsdag 25 april 2013

Uppdrag 6 - Värdet av litteraturhistoriska studier

Det är med stor sorg i hjärtat som vi meddelar att detta kommer att bli vårt sista inlägg. Det har varit en underbar resa, med mycket skratt och fantastiska upplevelser, men det är nu dags för vårt sista uppdrag. Nu är vi här för sista gången för att diskutera vad vår resa betyder för oss och vad litteraturhistoria betyder för förståelse för litteraturen, då som nu.

Litteraturhistoria är viktigt för att vi som sagt skall kunna få en bättre förståelse för nutidens och dåtidens litteratur. För att kunna förstå hur verk som Oliver Twist, Hamlet och Odysséen kunde skrivas och varför. När man läser om litteraturhistoria så får man lära sig om de verk och författare som fanns under vissa epoker, men även hur samhället och individen påverkades av de vardagliga förändringarna. Oftast var de dessa förändringar som gav upphov till de verk som vi idag räknar som unika.

Litteraturhistoria är något som vi anser är viktigt för att man ska kunna förstå hur litteraturen är uppbyggd och hur den har kunnat sätta spår på de ideal vi har idag. Hjärnan utvecklas under skolåren, och därför är det viktigt att man lär sig så mycket som möjligt under dessa år. Eftersom litteraturhistoria är en komplex del av svenskan är det bra om man har gått om tid med tid samt att man lär in det när man lär sig som bäst.

När vi läser äldre texter stöter man ofta på ovanliga ord och meningar, och för att ta sig igenom dem måste man utveckla egna sätt att arbeta med svåra texter. Istället för att fokusera på enskilda ord måste man fokusera på hela sammanhanget, kanske en eller flera meningar tillsammans. När man lärt sig detta kommer man automatiskt att ta sig igenom lättare texter ännu lättare. Även om det finns ord som man inte förstår i moderna texter har man utvecklat ett sätt att ta sig förbi dem, och man blir bättre på att läsa. Detta kan även användas lite i andra språk där det är vanligare att man inte kan alla ord. Förstår man sammanhanget i en del av en text behöver man inte kunna alla ord för att förstå innebörden i texten.

För att förstå ett äldre verk på ett grundläggande plan måste man inte veta så mycket om samhället och kulturen under epoken. Man kan ju förstå en berättelse och vad den handlar om utan att veta något om kulturella influenser.
Om man skall förstå en äldre text på ett djupare plan måste man dock veta en del om samhället och kulturen. Detta måste man göra eftersom många stora författare ofta har en djupare och mer komplicerad tanke med en text än själva historian. Kanske vill man kritisera regimen eller visa på människans potential. Om man läser en text med god förkunskap om epoken, kommer man förhoppningsvis att förstå den djupare innebörden i en text.

I dagens samhälle kan man se tydliga spår av vårt förflutna, och den litteratur som skrevs för många år sedan. I många moderna filmer är förbjuden kärlek vanligt, en pojke som blir kär i en dam som han inte kan få. Detta är en av de saker som kännetecknar medeltida litteratur. Detta tyder på att en del av tankarna från flera hundra år tillbaka i tiden lever kvar i vår kultur. Ett bra exempel på detta är filmen Titanic (1997) , där den fattige unge mannen Jack blir förälskad i rikemansdottern Rose. Enligt samhället på den tiden skulle de aldrig kunna vara tillsammans, men deras kärlek är för stor för att kunna suddas av deras ställning i samhället.

Det finns också mycket skådespel och dramatik från förr i dagens samhälle. Shakespeare och några andra stora skrivares verk återfinns på många teatrar idag, i dess original, precis så som de spelades upp för flera hundra år sedan. Författarna till dessa har helt klart satt sina spår i kulturen i olika länder.
Litteraturen som skrivits har i alla tider påverkats av det som gjorts innan. Till exempel påverkas många av dagens detektivförfattare av Edgar Allan Poe, som var en föregångare till hela genren. Poe började studera nya ämnen, som kryptografi. Detta används flitigt i dagens litteratur, och speciellt i dem med gåtor och oklara händelser. 

Av: Elin, Jakob, Marcel, Therese

2 kommentarer:

  1. Hej igen!

    Här kommer en språklig rättelse. Ibland kan man mycket väl förstå vad någon menar, även om ordvalet inte är helt korrekt. Men ibland blir det tokigt.

    Att förstå något på "ett grundläggande plan", som ni skriver ovan, betyder att förstå något i grunden; alltså "på djupet".

    Ni använder "grundläggande" som synonym till "ytlig". Det ni har skrivit är inte vad ni avsett att skriva.

    Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Ni för utförliga resonemang om flera olika aspekter och drar slutsatser utifrån detta. Ni ger vissa exempel, men flera av era slutsatser hade gått att exemplifiera från de verk ni själva tagit del av. Det hade gjort slutsatserna mer välgrundade.

    Anna-Lena

    SvaraRadera